torsdag 11. oktober 2012

pannebånd m/snøkrystall - oppskrift



Som dere ser har jeg laget et søtt og feminint pannebånd med en heklet snøkrystall på som Tiddy har fått. Inspirasjonen til pannebåndet hentet jeg fra fleece-settet Helinor fra Navigare som vi kjøpte på Coop Obs til 199,- i våres (som vi forresten er veldig fornøyde med og brukes mye på tørre høstdager slik som denne. Kommer du over dette settet er det virkelig en vi anbefaler). 
Men uansett tenkte jeg at jeg skulle dele strikkeoppskriften på pannebåndet. Den er superenkel å lage og krever lite ikke mer enn generelle strikkeferdigheter, da den kun strikkes i perlestrikk hele veien.


Oppskrift på pannebånd
Bruk Pickles merino extra fine, eller tilsvarende garn med
strikkefasthet på 21 masker for 10 cm.
Legg opp 21 masker med pinne 4.
RAD 1: * 1 rett, 1 vrang * gjenta fra * til * helt til en maske gjenstår, strikk siste maske 1 rett.
Gjenta rad 1 til du har fått ønsket lengde  (husk å ta forbehold om at pannebåndet skal strekkes rundt hodet). Fell av og sy sammen endene. 


Tips: Når du legger opp masker kan det være lurt å bruke to pinner
slik at maskene blir løse og fine. Da får du en fin og fleksibel kant.
Husk å fell løst av slik at kanten her heller ikke blir stram.


Til pynt kan du montere omtrent hva enn du måtte ønske. Kun fantasien setter grenser.
Jeg ønsker meg et snøkrystall og fant en oppskrift hos Garnstudio som jeg gjorde ørsmå forandringer på.


Oppskrift på snøkrystall
Det hekles på nål 2,5.
Hekle 6 lm og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: Hekle 1 lm, 12 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
2.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm i første fm, * 6 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm (= 1 stjerne-bue),* gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 6 lm og 1 kjm i fm på beg av omg (= 6 stjernebuer).
3.OMG: Hekle 1 lm, rundt om stjernebuene hekles det: * 2 fm, 3 lm, 1 fm i den 3.lm fra nålen, 1 fm, 3 lm, 1 fm i den 3.lm fra nålen, 1 fm, 3 lm, 1 fm i den 3.lm fra nålen og 2 fm *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger.


Jeg syns det er bare koselig om du ønsker å strikke pannebåndet. Men om du legger ut pannebåndet på bloggen/siden din setter jeg pris på om du linker til dette innlegget fremfor å kopiere oppskriften.
Har du kanskje noen enkle oppskrifter du kan dele? 
 Vi tastes!
- Inger Lise

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar