torsdag 17. mars 2011

vår- og djevellue!


Endelig har Tiddy fått seg hjemmestrikket lue. Har flere ganger prøvd å strikke luer til henne, men viser seg gang på gang at jeg skal ikke ha noe hell med det. De blir alt for små, selv når jeg skal lage de store. Men som sagt nå har jeg endelig fått det til og det ved et rent uhell - for lua strikket jeg til tantungen min og skulle være en del av englebodygaven. Den skulle være størrelse nyfødt, men som du ser så stemte ikke det. Den sitter på hodet til vesla på 10 måneder som et skudd! Ja, da fikk hun seg jo lue da, gidder ikke å ta opp og starte om igjen.

Til luen strikket jeg to snorer i typen i-cord. Dette hadde jeg aldri gjort før og var veldig imponert over resultatet. "Det ser jo ut som en snor" var ordene til sambo da jeg viste det til han. ^^, Kommer til å bruke denne teknikken i fremtiden, ble mye penere og antakeligvis bedre kvalitet enn tvunnet snor. Til dekor heklet jeg en blomst og to blader og monterte de på siden. Dette hadde jeg heller ikke gjort før og er litt stolt over resultatet. Jeg synes luen ble utrolig søt og passer ypperlig som vårlue :)

Ellers skulle jeg strikke en djevellue til Tiddy. Jeg har sett mange småtrolla ha slike luer og selv synes jeg de er utrolig tøffe. Også har jeg hørt rykter om den gode passformen deres og da måtte jo også jeg prøve. Den skulle passe til neste vinter så strikket den derfor i størrelse ett år. Først viste det seg at jeg ikke hadde pinnen jeg trengte. Jeg prøvde meg med en halv pinne opp, men det ble for slakt, selv da jeg prøvde å strikke stramt. Heldigvis er sambo en stor støtter av strikkehobbyen min og kjørte meg ut til Garnstua i Asker og fikk kjøpt pinnen jeg trengte. Endelig kom jeg igang og etter kort tid var lua ferdig..... Prøvde den på Tiddy og skuffelsen var stor da jeg så den var for liten..igjen?!
Jeg gidder ikke å ta den opp igjen, den var kanskje enkel å sjapp å strikke, men jeg strikker mye heller et par matchende votter og gir dem bort i gave. Kanskje niesen min får dem, kanskje noen andre, det vet jeg ikke enda. Uansett ålreit å ha ting liggende så da starter jeg like så greit en gaveeske :)
Oppskrift: Egen
Garn: Dale babyull
Pinne: 2 1/2
Størrelse: 9-12 mnd
Oppskrift: Gros djevellue
Garn: Dale babyull
Pinne: 2 1/2
Størrelse: Ett år (selv om denne ble noe mindre, antakeligvis fordi jeg brukte tynnere garn)


NB! Modellen er ikke i det beste humøret idag og var mindre fornøyd med luevisning. Ikke er hun helt i form heller, kastet opp og er litt slapp og varm. 

Vi tastes!
- Inger Lise 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar