lørdag 18. august 2012

ribbebukse m/refleks


 Oppskrift: Morosett-bukse
Garn: Pickles extra fine merino
Pinne: 3 ½ og 4 mm
Størrelse: 3-4 år
Farge: Dus aqua, sober rosa og pelargonia

Nå har jeg strikket min første ribbebukse - noe jeg trodde jeg aldri ville ha tålmodighet til. Det virket for meg som et evighetsprosjekt som ville bli aaaalt for kjedelig med rett rett, vrang vrang hele veien. Men nix, tok med tre dager og var slettens ikke kjedelig. Og det blir helt klart flere for disse buksene er geniale siden de varer lenge og "vokser med barnet". Dessuten er de fine å se på og gode å ha på. Bukseoppskriften hentet jeg fra Pickles, og av erfaring har jeg brukt større pinner enn i oppskriften. Tilhørende genser kommer etterhvert :)

Obs! Jeg la merke til at jeg har glemt å strikke snor til å ha i livet, 
så det får jeg gjøre mens vi ser film ikveld.





Til denne buksa har jeg brukt:
SeeME- refleksgarn


Siden kulda ofte kommer med en del mørke er refleks en fin ting å ha. Da jeg kom over dette refleksgarnet til 75,- måtte jeg rett og slett prøve det siden dette er faktisk noe jeg har vært på utskikk etter i noen år. Siden bena er det området på kroppen hvor refleksen er mest synlig valgte jeg å strikke inn et par striper refleks på buksebena. Grunnen til at reflex på bena er mest synlig er at bevegelsen til bena er mye, mye mer synlig enn noen annen bevegelse på kroppen. Reflex på bena oppdages derfor mye tidligere enn om reflexen for eksempel er på armen, hengende ut av jakkelommen eller på hodet, da disse ser ofte ut til å stå stille og kan misoppfattes som en brøytestav eller noe annet ved veikanten. Men selv om bena er det mest synlig området betyr ikke at man skal droppe de andre reflexene,  jo mer refleks man har på seg jo synligere blir man, så vi kjører på med masse reflexer for det. 

Hva jeg syns om dette garnet så langt? Refleksen er vel kanskje bittelittegranne stiv og skarp i kantene og ikke helt egnet å ha mot huden. Med andre ord er det fint at det er meningen at en strømpebukse skal brukes under. Estetisk vil jeg si at stivheten gjør den litt ujevnt og klumpete, men det syns ikke så godt når buksa faktisk er på. Og lyser det gjør den jo, og det er jo det som er hele poenget. Det blir spennende å se hvordan den virker i vintermørket når den tiden kommer.

Har du prøvd refleksgarn tidligere?

Vi tastes!
- Inger Lise

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar