søndag 15. september 2013

chunky, men søte grytekluter - hekleoppskrift


chunky, men søte grytekluter.
På under to timer lagte jeg to superfreshe grytekluter, heklet med tekstilgarnet Hoooked Zpagetti. Man behøver ikke å være erfaren hekler da disse er veldig enkele og fort gjort å lage. Tålmodighet og evig tukling blir ikke noe problem her, og det kan jeg love dere med god sikkerhet fordi - til og med - Bjørn har laget sin egen variant. ;-) Dette garnet er knallgøy å jobbe med, og fordi det er så tykt krever det svært liten tid. Kommer absolutt til å kjøpe mer av dette garnet!


Har du lyst til å lage slike grytekluter? 
Her forteller jeg dere hvordan...

Fremgangsmåte

Start med en løkke og hekle 1 lm med Hoooked Zpagettigarn med heklepinne 12.

Runde 1: Hekle 6 fm i løkken, avslutt runden med 1 kjm i første m.
Runde 2: Begynn runde med 1 lm, hekle så 2 fm i hver fm, til sammen 12
fm, avslutt runden med 1 kjm i første m.
Runde 3: Begynn runde med 1 lm, hekle så 2 fm i hver fm, til sammen 24
fm, avslutt runden med 1 kjm i første m.
Runde 4: Begynn runde med 1 lm, hekle så 2 fm i hver fm, til sammen 48
fm, avslutt runden med 1 kjm i første m.
Runde 5: Nå lager du vifter slik: *Hopp over 2 fm og hekle så 6 st i 3. fm.
Fest viften ved å hoppe over enda 2 fm og lag 1 kjm i 3. fm.* (en vifte går over
totalt 7 fm)
. Gjenta fra * til *, 7 ganger, til sammen åtte vifter. Fest siste vifte
med en kjm i første kjm.

Runde 6 (valgfritt): I en annen farge: Hekle 1 kjm i hver m hele veien rundt.
For de som ikke er drevne heklere har jeg samlet noen
demonstrerende videoer til dere: 
Luftmaske (lm)
Kjedemaske (kjm)
Fastmaske (fm)
Stav (st)
Ps! Jeg er ikke noe flink til å skrive oppskrifter, så jeg håper dere forstår hva jeg mener. Har du tips til hvordan den kan skrives mer oversiktlig tar jeg gjerne i mot det.

Har du prøvd Hoooked Zpagettigarn før?
Hva lagde du da?


God helg!
- Inger Lise

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar